Navigácia

Preskočiť na navigáciu

Úvodná stránka

My Newsletter

Banerová upútavka na predstavenia

 cyrano      mamma mia  rasputin  Mačky    Pi čaj, miláčik!  Aj muži majú svoje dni  Boyband  Čarodejník z krajiny Oz  Veselá vdova  Punk rock  Bajaja  Slahackova  Nová scénička
  • Plagát - PUNK ROCK
  • Plagát - VESELÁ VDOVA
  • Plagát - BAJAJA
  • Plagát - NOVÁ SCÉNIČKA                 štúdio Olympia
  • Plagát - MAČKY
  • Plagát - DOMOV (...kde je ten tvoj?)
  • Plagát - ROZUM A CIT
  • Plagát - BOYBAND
  • Plagát - ŠĽAHAČKOVÁ PRINCEZNÁ
  • Plagát - KOZLIATKA A VLK
  • Plagát - ČARODEJNÍK Z KRAJINY OZ
  • Plagát - AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI
  • Plagát - MÁRIA TERÉZIA #posledná milosť
  • Plagát - CYRANO Z PREDMESTIA
  • Plagát - RASPUTIN
  • Plagát - MAMMA MIA!

Na Novej scéne uvedú po 42 rokoch muzikál Cyrano z predmestia

Zverejnené 22.05.2019

Na Novej scéne uvedú po 42 rokoch muzikál Cyrano z predmestia
hudba.sk/zoznam.sk
Divadlo Nová scéna prinesie vo štvrtok 16. mája premiéru nového prevedenia prvého slovenského rockového muzikálu Cyrano z predmestia. Na divadelné dosky legendárny muzikál znova prichádza 42 rokov od premiéry pôvodného spracovania.
Látky z pera libretistky Alty Vášovej, textárov Jána Štrassera a Kamila Peteraja a autorov hudby Pavla Hammela a Mariána Vargu sa tentoraz ujala mladá generácia. Nový pôvodný muzikál vznikol v réžii Patrika Vyskočila, dramaturgom predstavenia je Dávid Hartl.

Cyrana si v muzikáli zahrajú Ján Slezák v alternácii s Lukášom Pištom, Roxanu stvárnia Mirka Gális Partlová a Romana Dang Van a v postave Jána sa budú alternovať Dárius Koči a Vladislav Plevčík. "Náš Cyrano je o vášni, o láske, ale o takej tej ľudskej láske, o veľkom priateľstve, o súdržnosti, o rodine... To pre mňa znamená tento Cyrano," poznamenal počas utorkovej tlačovej konferencie Ján Slezák.

Mladý režisér spoznal Cyrana až pred štyrmi rokmi

Podľa Patrika Vyskočila je muzikál výsostne aktuálny aj pre súčasného diváka. "Ja sa trošku hanbím, že je to prvý pôvodný slovenský rockový muzikál a osobne som ho po hudobnej stránke celý spoznal až pred štyrmi rokmi, keď som sa zúčastnil na jeho koncertnom uvedení. No už vtedy som si vravel, že to je niečo úžasné a pýtal som sa, prečo sa to nikde neinscenuje. Naposledy sa Cyrano v Bratislave hral pred dvadsiatimi rokmi a takýto slovenský klenot by sme predsa mali priblížiť aj súčasnému publiku, veď to nie je hra len pre pamätníkov," vyznal sa mladý herec a režisér.

"Zašiel som teda do Divadelného ústavu, vypýtal som si scenár a keď som sa po jeho prečítaní absolútne stotožnil s hlavnou témou, zobudila sa vo mne dávna túžba spraviť si niečo po svojom, slobodne, bez nejakých konvenčných a komerčných vzorcov, ktoré vám hovoria, že takto je to najlepšie. Chcel som si spraviť niečo rebelantsky, ako sa to páči mne, nech to dopadne akokoľvek. Dnes môžem len poďakovať, že nám divadlo a pôvodní autori Cyrana dali voľnú ruku. Mohli sme tú inscenáciu prispôsobiť sebe, súčasnosti, dať tomu našu dynamiku, naše tempo, absolútne žiadnym spôsobom nám do toho nezasahovali. Toto je moja cesta," uviedol Vyskočil.

Kultový muzikál v rukách novej generácie

Dvojica mladých hercov Vyskočil-Hartl predstavenie pripravovala asi rok a pol. "Keď sme s Patrikom prišli za pani Vášovou, cítil som sa ako trojročné dieťa a trošku som sa aj bál. Po pár minútach, keď sme si rozdali karty a zistili sme, že nám dáva voľnú ruku a také akoby materinské požehnanie, spadol nám kameň zo srdca," povedal Hartl. "K tomu libretu sme pristupovali s veľkou úctou, no chceli sme hovoriť naším jazykom. Nechceli sme to nijako hyperbolizovať, chceli sme dokázať, že tie témy, keď ich vyberieme a posadíme do dnešných súvislostí, sú rovnako funkčné," ozrejmil herec.

"Musím povedať, že som počula pôvodnú verziu, mala som možnosť účinkovať v koncertnej verzii s plným orchestrom, účinkujem v muzikáli so živou kapelou, takže mám tri druhy možností počutia aranžmánov týchto pesničiek a musím povedať, že všetky tri sú úžasné. To znamená, že tá hudba je absolútne nadčasová, myslím, aj keby to celé bolo v reggae štýle, tak by to bolo stále dobré a to je na tom skvelé. Krásne na tých textoch je to, že majú v sebe tajomstvo, že majú v sebe niečo, čo si nájde človek v tom len vtedy, keď počúva. Každá veta má svoju metaforu, nie sú vôbec prvoplánové, je fakt, že sa to ťažšie učilo, to priznávam, ale stále je to dobré," povedala pre TASR predstaviteľka Roxany Mirka Gális Partlová.

(foto: Zdenko Hanout)

Legenda medzi muzikálmi

Obnovenie predstavenia vyvolalo u tvorcov inscenácie z konca sedemdesiatych rokov prirodzený tok spomienok. "Dá sa povedať, že pred 42 rokmi bola podobná situácia ako dnes, Cyrano vznikol takisto medzi mladými. Bol tu Kamil Peteraj, Ivan Krajíček... Veľmi nás to oslovilo, bol to na tú dobu veľký boom. Pamätám si, že na konkurz prišlo asi tristo detí, z ktorých sa vyberalo obsadenie. Staršie vedenie malo voči tomuto titulu aj trošku nedôveru, ale nakoniec sme ich presvedčili, že to bol správny krok a napriek tým podmienkam, ktoré sa nedajú porovnať s tými dnešnými, sme to dokázali," spomína Karol Čálik, umelecký riaditeľ Divadla Nová scéna.

Muzikál mal veľký úspech, bol na dlhé obdobie vypredaný. "Vyhrávali sme s Cyranom festivaly, stal sa v Československu inscenáciou roka a tých repríz bolo strašne veľa. Bol veľký problém dostať sa k lístkom, to nás veľmi tešilo, ale aj zaväzovalo," dodal Čálik. Na jeho slová nadviazal Kamil Peteraj: "Keď sa tak obzerám za vecami, ktoré som urobil, väčšinou prichádzam po istom časovom odstupe na to, že by som všeličo pomenil. Tento muzikál je jedna z výnimiek, pri ktorých mám pocit, že by som nerobil inak nič."

"Nová scéna bola v tom čase prvým československým muzikálovým divadlom, aj do divadla prišiel bigbít, s ním aj trocha iné spievanie, zároveň aj tanečné stvárnenie, ktoré robil Luboš Ogoun z Brna. Konali sa konkurzy, kde prišli asi prvýkrát v histórii slovenského divadla \'ľudia z ulice\', tancovali veľmi dobre a priniesli do toho predstavenia úžasné nadšenie a silu. V tom muzikáli sa ako herečka narodila Kamila Magálová, ktorá ním odštartovala svoju veľkú hereckú dráhu. Bol to taký revolučný čin v slovenskom divadle," uviedol pre TASR Peteraj, ktorý bol v tom čase dramaturgom Novej scény.

Spoluautor hudby Pavel Hammel sa naopak nostalgii snaží podľa vlastných slov vyhnúť. "My stále hovoríme o muzikáli spred 42 rokov, ale mali by sme hovoriť o tomto prevedení, súčasnom, dnešnom. Ja som rád, že toto dielo žije, funguje a bude fungovať aj po tých 42 rokoch, že ho majú možnosť vidieť ďalší ľudia. Som rád, že sa tejto inscenácie ujali práve mladí interpreti a tvorcovia. Ja sám som mal v čase premiéry 28 rokov a keby vtedy za mnou prišiel nejaký 70-ročný penzista, tak mu poviem, nech si vymení mozog. Preto som sa ani teraz nezúčastňoval nejakých príprav. Oni sú dostatočne znalí, zbehlí, šikovní. Klobúk dole a teším sa z toho," uzavrel Hammel.

 

Pripravujeme

BEDÁRI

Partneri divadla

S podporou:
Partner DNS:
Mediálni partneri: