Navigácia

Preskočiť na navigáciu

Úvodná stránka

My Newsletter

Banerová upútavka na predstavenia

 cyrano      mamma mia  rasputin  Mačky    Pi čaj, miláčik!  Aj muži majú svoje dni  Boyband  Čarodejník z krajiny Oz  Veselá vdova  Punk rock  Bajaja  Slahackova  Nová scénička
  • Plagát - VESELÁ VDOVA
  • Plagát - ČARODEJNÍK Z KRAJINY OZ
  • Plagát - JUMBO DANCE SHOW 2019
  • Plagát - MÁRIA TERÉZIA #posledná milosť
  • Plagát - PUNK ROCK
  • Plagát - KOZLIATKA A VLK
  • Plagát - NOVÁ SCÉNIČKA                 štúdio Olympia
  • Plagát - MAČKY
  • Plagát - ŠĽAHAČKOVÁ PRINCEZNÁ
  • Plagát - MAMMA MIA!
  • Plagát - CYRANO Z PREDMESTIA
  • Plagát - BOYBAND
  • Plagát - RASPUTIN
  • Plagát - PI ČAJ, MILÁČIK!
  • Plagát - BAJAJA
  • Plagát - DOMOV (...kde je ten tvoj?)
  • Plagát - ROZUM A CIT
  • Plagát - AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI

Navždy odišla prvá dáma slovenského muzikálu, operetná primadona pani GIZELA VECLOVÁ.

Zverejnené 27.01.2019

S hlbokou ľútosťou sme v nedeľu 27. januára prijali správu, že vo veku 95 rokov zomrela v Košiciach speváčka a herečka Gizela Veclová, ktorú volali prvou muzikálovou hviezdou Slovenska.
Posledná rozlúčka s pani Gizelou Veclovou bude 30.1. 2019 o 11.00 v obradnej sieni Krematória v Košiciach.

"Odišla DIVA, ktorá svojou profesionalitou, temperamentom, ľudskosťou desaťročia obohacovala repertoár DNS 33 rokov.

Mala som tú česť osobne ju poznať od mojich detských liet a zažiť ju v skvelých inscenáciách Hello, Dolly! My Fair Lady, Fidlikant na streche, Grék Zorba, Hrnčiarsky bál, Cigánsky barón...

Lúčime sa s Dolly Leviovou,  Pani Higginsovou , Pani Pearsovou, Goldou, Hortenziou, Sarafínou, Mirabellou a mnohými ďalšími divadelnými postavami, ktorým vdýchla nezabudnuteľný život.

Drahá Dolly, navždy budeš patriť nám... hoc sa k nám už nikdy nevrátiš..."

 

Mgr.Ingrid Fašiangová

Generálna riaditeľka

Karol Čálik

umelecký riaditeľ DNS

 

Gizela Veclová sa narodila 1. mája 1923 v Bratislave. V roku 1942 absolvovala štúdium operného spevu na Štátnom konzervatóriu v Bratislave u profesora Arnolda Flögla. Jej pedagógmi boli aj Eugen Suchoň a Ján Cikker. V rokoch 1942-1945 pôsobila ako sólistka opery SND v Bratislave. Postupne sa vypracovala na interpretku väčších sopránových úloh v klasickej operete: napr. Líza (Zem úsmevov, 1942), Sylva (Modrá ruža, 1943) a v operách Musetta (Bohéma, 1939, Marta (Marta, 1945). Po vojne stála pri vzniku košického divadla, kde ju do tvoriaceho sa operného súboru pozval riaditeľ Janko Borodáč. „Netušila som, ako sa v auguste 1945 dostanem na východ republiky. Janko Borodáč mi poradil, aby som išla vlakom do Vrútok a ďalej nejakým kočom. Zobrala ma UNRA - povojnová potravinová pomoc na nákladnom aute s plachtou. Košické divadlo som si na prvý pohľad zamilovala. Prvú noc som prespala v šatni, iná možnosť nebola," spomínala pred niekoľkými rokmi. Vďaka výraznému talentu a neodolateľnému javiskovému šarmu sa Gizela Veclová rýchlo stala dominantnou postavou súboru. Tu dostala možnosť rýchleho umeleckého rastu a s ním spojeného naštudovania svetového operného repertoáru, ale aj primadonských operetných partov.

Po príchode na bratislavskú Novú scénu v roku 1952 sa začalo umelecky najvýznamnejšie, 33 rokov trvajúce obdobie jej kariéry. Vďaka všestrannému talentu, speváckym, hereckým i tanečným schopnostiam, javiskovému šarmu i noblese, si vydobyla pozíciu prvej dámy slovenského muzikálu, predovšetkým vďaka postave Dolly Leviovej v slávnom muzikáli Hello, Dolly! (1966), za ktorú získala na festivale v Karlovych Varoch v roku 1967 cenu pre najlepšiu muzikálovú herečku. Zaujímavosťou je, že túto postavu spočiatku odmietla. Medzi jej najvýraznejšie muzikálové roly patria aj postavy Pani Higginsová a Pani Pearsová v My Fair Lady, Golda vo Fidlikantovi na streche, v ktorom si zahrala po boku Jozefa Kronera, či Hortenzia v muzikáli Grék Zorba.
Bola sólistkou operetného súboru a stvárnila celý rad hlavných úloh v množstve operetných inscenácií ako napr. Helena (Poľská krv, 1953), Frasquita (Mlynárka z Granady, 1958), Augusta (Keď je v Ríme nedeľa, 1959, 1963, 1981), Filoména Volavá (Bláznivá nedeľa, 1960), Mirabella (Cigánsky barón, 1972), Jadwiga Pavlova (Poľská krv, 1970, 1977), Grófka Kokocová (Gróf Luxemburg, 1978).
Vďaka vynikajúcemu ovládaniu nemeckého jazyka bola hviezdou nielen počas pravidelných zájazdov operety NS vo vtedajšom Západnom Nemecku, ale dokonca stvárnila postavu Nennety v konverzačnej komédii Pán Ornifle (J.Anouilh, 1981,1982) v zájazdovom činohernom súbore Theater Thespiskarren.
V prvej polovici 60. rokov stvárnila aj niekoľko postáv v činohre Novej scény ako napr. U-levica (Lofter alebo Stratená tvár, 1961), Beatrice (Klebetnice, 1963), Donna Elvíra (Don Juan, 1964).
Menšie a epizódne postavy paničiek, matiek a pracujúcich žien si zahrala aj vo filmoch ako Medená veža, Zmluva s diablom, Páni sa zabávajú, v tv.inscenáciách operiet (Hrnčiarsky bál, Tajomstvo modrej ruže).
Svoj talent a šarm využila aj v hudobno-zábavných programoch (Melódie Novej scény, Z muzikálu do muzikálu). Dlhé roky spolupracovala s rozhlasom pri nahrávkach operných a operetných árií, prierezov operetami a muzikálmi.
V roku 1969 sa stala Zaslúžilou umelkyňou.

Jeseň života trávila opäť v Košiciach po boku dcéry, herečky Dany Gažovej a vnučky Dany Markušovej. Stále však ostala i javiskovo činná. V mimoriadne obľúbenej inscenácii My Fair Lady spievala a hrala Pani Peercovú ešte po dovŕšení osemdesiatky. K tomu treba prirátať pedagogickú činnosť na košickom konzervatóriu, kde po odchode na dôchodok učila mladých spevákov a hercov teóriu a prax šansónu.


Česť jej pamiatke!

_res.jpg

 

gizelaveclova.jpg

grak-zorba.jpg

-hello-dolly.jpg

s-f-k-vesel-m-v-roku-1958-vo-vojakovi-kr-ovnej.jpg

s-franti-kom-kri-tofom-vesel-m-v-roku-1957.jpg

s-jozefom-kronerom-v-roku-1968-na-novej-sc-ne.jpg

smotlak_2.jpg

smotlak44.jpg

smotlak49.jpg

 

Špeciálne predstavenia

MARTIN SARVAŠ - krst knihy Zatiaľ Toľko/Čo deň, to text
JUMBO DANCE SHOW 2019

Partneri divadla

S podporou:
Partner DNS:
Mediálni partneri: