Navigácia

Preskočiť na navigáciu

Úvodná stránka

My Newsletter

Banerová upútavka na predstavenia

 rasputin  Veselá vdova  Slahackova  Pi čaj, miláčik!  Mačky  mamma mia  Bajaja    Punk rock  Aj muži majú svoje dni  Boyband  Vyhadzovači  Nová scénička  Sluha dvoch šéfov  Čarodejník z krajiny Oz
  • Plagát - ŠĽAHAČKOVÁ PRINCEZNÁ
  • Plagát - MAMMA MIA!
  • Plagát - ČARODEJNÍK Z KRAJINY OZ
  • Plagát - PI ČAJ, MILÁČIK!
  • Plagát - VESELÁ VDOVA
  • Plagát - RÓMEO A JÚLIA
  • Plagát - BOYBAND
  • Plagát - KOZLIATKA A VLK
  • Plagát - PUNK ROCK
  • Plagát - MAČKY
  • Plagát - SLUHA DVOCH ŠÉFOV
  • Plagát - RASPUTIN
  • Plagát - VYHADZOVAČI                   štúdio Olympia
  • Plagát - BAJAJA
  • Plagát - AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI
  • Plagát - NOVÁ SCÉNIČKA                 štúdio Olympia

Príbeh skupiny Queen ožije v tanci. Napísali o nás v Pravde

Zverejnené 25.01.2013

 

Príbeh skupiny Queen ožije v tanci

Queen alebo príbehy tých, čo chcú žiť naveky. Názov napovedá tému pôvodného tanečného predstavenia, ktoré pripravil Tanečný súbor Divadla Nová scéna v Bratislave. Premiéra bude v piatok 25. a v sobotu 26. januára. "Queen je mýtus, nie však z radov falošných a umelých," povedal autor libreta Peter Pavlac.

nova scena, Queen, Peter Pavlac
Peter Pavlac je autorom libreta tanečného predstavenia Queen.
Autor: Pravda, Ivan Majerský

Námet vám ponúkli choreograf Mário Radačovský a dramaturgička Miroslava Kovářová. Čo rozhodlo, že ste sa do projektu pustili?
Viete, so skupinou Queen sa spája obdobie môjho detstva a dospievania. Nebol som v tej dobe ich typický fanúšik, ale boli skladby, s ktorými sa mi spájali isté konkrétne a veľmi dôležité veci. Vždy ma fascinoval Freddie – svojím prejavom a zvláštnou divadelnosťou. On bol naozaj veľmi spektakulárny už ako človek. Nielen v rámci hudby, ale aj svojho fyzického prejavu a toho, ako dokázal vtiahnuť publikum. Je to fascinujúci zjav, ktorý dokázal ľudí osloviť. Koniec koncov Queeni znejú dennodenne z rôznych rádií a možno už ani mnohí nevieme, že sú to oni.

Ako ste teda hlbšie spoznali tému?
Príbeh Queen som nijako zvláštne nepoznal. Sám osebe nie je až taký zaujímavý. Zaujímaví sú však jeho protagonisti, teda všetci štyria a Freddie, ktorý to celé ťahal, extra. Prinútilo ma to prečítať si knižky, ktoré som dovtedy nečítal, a keby nebolo tejto príležitosti, asi by som sa k tomu ani neodhodlal.

Čo ste v knihách objavili?
Pri takýchto pátraniach je vždy zaujímavá druhá strana mince, ktorú nevidno. Keď vidíte človeka ako Freddie, z ktorého máte pocit, že v ňom kypí obrovské sebavedomie, kypí exhibicionistická expresia a zrazu zistíte, že mnohokrát bol vo veľmi veľkých pochybnostiach, v súkromí veľmi utiahnutý, neprestajne riešil, či jeho tvorba má alebo nemá zmysel, to je protipól, ktorý nevidíte. Vždy je zaujímavé nahliadnutie do inej podoby človeka.

Spoznali ste hlbšie aj iných členov kapely?
Vedel som, že napríklad Brian May sa zaoberá astrofyzikou. Zistil som, že prednedávnom dokončil svoju doktorskú prácu na tému astrofyziky. A popritom hráva v Buckinghamskom paláci pri rôznych príležitostiach – to sú extrémy, ktoré v našom kontexte nedokážeme zažiť. Nemáme históriu monarchie a ten zvláštny exkluzívny model. Sú teda veci, ktoré človek nezažije, kým sa do toho neponorí.

Povedali ste, že ste zistili, prečo sa Freddie Mercury veľmi bál smrti.
Mal zaujímavý pôvod. Freddie sa síce narodil na Zanzibare, ale jeho rodičia pochádzali z Indie. Neboli typickí Indovia, pochádzali zo zvláštnej náboženskej skupiny. Volá sa Parsovia a má veľmi špecifické tradície. Nielen duchovné, ale aj v rámci rituálov. Jeden z nich je spôsob, akým pochovávajú mŕtvych.

Aký je to rituál?
Postavia vežu, vystavia na ňu mŕtvolu, ktorú si potom majú rozobrať supy, vietor a slnko. Hovorili im veže ticha. Vždy boli za vysokými múrmi, aby tam nebolo vidieť. V literatúre som objavil, že Freddie mal veľkú fóbiu z toho, keď si sám seba predstavil, že by mal takto skončiť. Najlepší spôsob, ako sa vyrovnať so smrťou, je v podstate stále byť blízko nej. A znova a znova sa zabíjať cez neskutočné premeny počas kariéry, ktoré možno ľahko vybadať. Interpretácia možno nebola postavená takto, že zabije jednu podobu, aby vytvoril ďalšiu, ale ponúka sa to.

Ako dramatizátor literárnych predlôh, autor divadelných textov či spisovateľ pracujete hlavne so slovom. Ako ste koncipovali libreto pre predstavenie, v ktorom slov takmer niet?
Tým, že som aj dramaturg, vždy sa snažím aj pri písaní textu vnímať celok. Reťaziť situácie, ktoré mi dávajú logický zmysel. V tom som možno do libreta pretlačil niečo z dramatickej spisby. Existuje tam reálne plynutie času, povedzme, v jednoduchom príbehu. Samotné situácie nás potom zoberú do iného času, ktorý je výsostne tanečný. Je to teda mix reálneho dramatického, s čím mám skúsenosť, a potom toho, čo prinesú Mário s Mirkou a tanečným súborom.

Predstavenie sa začína konkurzom, druhá časť je venovaná skladbe Bohemian Rapsody. Čím vás oslovila?
Vo svojej dobe to bola absolútne prevratná skladba. Natáčala sa tak dlho, ako sa vtedy zvyčajne nahrával celý album. Robili ju tri týždne. Všetky vokály si nahrávali sami – v istých pasážach skladby je nejakých 180 hlasov, ktoré nahrali len oni štyria. Keď si pozriete štruktúru skladby, je absolútne nezvyčajná. Má šesťapolminútovú stopáž, ktorá bola mimo bežnej normy, aká sa vtedy hrávala v rádiách.

Napriek tomu prerazila.
Prelom zabezpečil jeden dídžej, ktorému sa skladba zapáčila. V priebehu jedného týždňa ju nasadil viackrát, ako bolo zvyčajné a Bohemian Rapsody sa okamžite dostala do povedomia. Bola to náhoda, ale myslím si, že táto skladba by si našla svoju cestu aj iným spôsobom. Mimoriadne nezvyčajná je aj z hľadiska hudby, je to mixáž niekoľkých štýlov, sú tam ostré strihy. A rozpráva konkrétny príbeh. Už nie je len klasickou piesňou s refrénom, ale má veľmi jasný výraz a veľmi rôznorodo vykladané posolstvo.

Aký je príbeh, ktorý ste nazvali jednoduchým?
Jedna vec je linka, ktorá nám pomôže vnímať postupnosť udalostí. Podstatné je však to, že obsah je vyrozprávaný cez tanec. A ten má kvalitu, ktorá je nad klasické dramatické rozprávanie. Pre mňa je fascinujúce, že tanec dokáže rozprávať čosi, čo by v rámci bežnej situácie vyznelo možno banálne. Ale prostredníctvom tanečného a choreografického stvárnenia vyzerá úplne inak.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Partneri divadla

S podporou:
Partner DNS:
Mediálni partneri: