Navigácia

Preskočiť na navigáciu

Úvodná stránka

My Newsletter

Banerová upútavka na predstavenia

   Veselá vdova  rasputin  Slahackova  Pi čaj, miláčik!  Mačky  mamma mia  Bajaja    Punk rock  Aj muži majú svoje dni  Boyband  Vyhadzovači  Nová scénička  Čarodejník z krajiny Oz
  • Plagát - NOVÁ SCÉNIČKA                 štúdio Olympia
  • Plagát - AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI
  • Plagát - PUNK ROCK
  • Plagát - ŠĽAHAČKOVÁ PRINCEZNÁ
  • Plagát - BOYBAND
  • Plagát - MAČKY
  • Plagát - ČARODEJNÍK Z KRAJINY OZ
  • Plagát - DOMOV (...kde je ten tvoj?)
  • Plagát - BAJAJA
  • Plagát - RASPUTIN
  • Plagát - VESELÁ VDOVA
  • Plagát - KOZLIATKA A VLK
  • Plagát - MAMMA MIA!
  • Plagát - ROZUM A CIT
  • Plagát - VYHADZOVAČI                   štúdio Olympia
  • Plagát - RÓMEO A JÚLIA
  • Plagát - PI ČAJ, MILÁČIK!

Rozhovor s generálnym riaditeľom DNS Jurajom Ďurdiakom v Slovenke.

Zverejnené 26.06.2013

Na javisku mám už strach




Prežil filmovú slávu v zahraničí, ktorú mu paradoxne doma „osladili", ale aj tragickú nehodu sestry Judity a neúspešné podnikanie. Súčasnú funkciu riaditeľa si užíva, i keď tvrdí, že ľudia ho nemajú radi. Napriek tomu by si trúfol aj na vedenie Metropolitnej opery či na ministra kultúry na Slovensku... To nie je obsah druhej série Búrlivého vína, ale skutočný príbeh jedného z jeho protagonistov - JURAJA ĎURDIAKA, riaditeľa Novej scény.


V Búrlivom víne hráte otca syna, v seriáli Pod povrchom ste si zahrali otca dcéry a každé seriálové dieťa vás istým spôsobom potrápilo. Z Francúza Andrého, ktorého stvárnil Filip Tůma, sa vykľul navyše klamár a zákerák. Vy deti nemáte, o to ťažšie sa vám zrejme posudzuje konanie postáv, ktoré predpisuje scenár...

Aby som vedel zahrať smrť, nemusím ju prežiť, a keď mám hrať rolu so zlomenou nohou, bolo by naivné myslieť si, že som ju musel mať zlomenú aj ja... S mojím seriálovým synom Filipom Tůmom sme sa zhovárali na túto tému, lebo tam ešte príde k istým mantinelovým udalostiam, ktoré však nemám právo prezradiť, keďže tie časti ešte neboli odvysielané. On sám hovoril, že to už je prehnané - že to by sa nikdy nestalo... Keďže otázky okolo rodinného majetku poznám, s postavou sa dosť stotožňujem, i keď v seriáli sú veci viac-menej naznačené, ako napríklad v divadelnej hre alebo vo filme.

Je o vás známe, že v divadle Nová scéna, ktorého ste už druhý rok riaditeľom, dávate príležitosť mladým ľuďom. Súvisí to s tým, že ako rozvedený muž nemáte vlastných pokračovateľov?
Nikdy som sa nepristihol pri tom, že by mi to chýbalo alebo by som niečo ľutoval... Hovorím to veľmi otvorene. Ak ste to tak vycítili, vycítili ste to správne. Som veľmi citlivý na situáciu, ktorá na Slovensku je. Ročne absolvuje odbor herectva približne 150 mladých ľudí, čo je priam absurdné číslo, no a keď si vezmete, koľko je pre nich teoreticky možností, zistíte, že takmer nula... Myslím si, že je to voči mladým ľuďom nezodpovedné, takto nastavený systém nemá nikto... Preto keď „identifikujem" nejaký talent, považujem za priam trestuhodné, nechať ho len tak...

S postavou Gérarda Simoneta však máte veľa spoločného - hráte Slováka, žijúceho vo Francúzsku, ktorý podniká s vínom. Aj vaše korene siahajú do zahraničia a s podnikaním máte bohaté skúsenosti.

Viete, chlap, ktorý má po šesťdesiatke, už má so všetkými chlapmi veľa spoločného... (smiech) Vyrastal som v Bratislave v historických rokoch, päťdesiatych, šesťdesiatych, sedemdesiatych, a v prelomových deväťdesiatych rokoch som bol už dospelý. Prežil som neuveriteľný oblúk udalostí - doslova od niečoho k niečomu, čo dáva mojej generácii jednu megaskúsenosť. V rodine som bol v poradí piate dieťa, zažili sme vyhadzov otca z komunistickej strany, jeho preloženie do výroby, kopali sme vo vinohrade... Prostredie, v ktorom som vyrastal, má s dnešným veľmi málo spoločné.

So sestrou Juditou, s ktorou sme vás mali možnosť vidieť aj v televíznych inscenáciách, ste sa vybrali hereckou cestou. Mali ste tieto vlohy po kom zdediť?

Nie, otec bol bytostne funkcionár - miloval funkcie, priam sa v nich vyžíval a ako 55-ročný doštudoval právo. Tieto predpoklady som zrejme po ňom zdedil. Od svojich troch rokov som hral v bábkarskom súbore, neskôr aj v povestnom Pionierskom dome, dnešnom Prezidentskom paláci, kam chodil aj Satinský a Lasica, ale aj politik Peter Zajac... Po skončení herectva som študoval operný spev na konzervatóriu, ktoré som absolvoval ako 37-ročný. Ako herec som začínal v Divadle pre deti a mládež v Trnave, kam som dostal umiestenku, odtiaľ som prešiel do Poetického súboru Novej scény, kde som neskôr pracoval na poste umeleckého šéfa, robil som aj manažéra Štúdia L+S, viedol som kaviareň... O otcovi som hovoril s troškou irónie, ale s rodičmi som mal vždy veľmi dobrý vzťah. Mama pracovala tridsať rokov v knižnici v Slovenskom rozhlase, no pôvodne vyštudovala v Budapešti obchodnú akadémiu - ako Nemka žijúca v Maďarsku. Počas presídleneckej akcie sa presťahovali na Slovensko.

V seriáli sa riešia aj otázky ŠtB, ktorá Gérarda Simoneta sledovala... Mali ste s nimi aj v rodine „tú česť"?

To nie, ale otca ako občana Maďarskej republiky, kde sa narodil, počas 2. svetovej vojny mobilizovali do fašistickej Horthyho armády. Nemal inú možnosť, lebo za odmietnutie bol trest smrti. Keď bol povereníkom pôšt, čo bolo niečo ako minister, niekto to na neho vytiahol a okamžite ho to stálo miesto. Pamätám si, keď otec chodil tatraplánom a od istého času už iba trolejbusom... Vzhľadom aj na moje korene sa rád nazývam „monarchistický bastard"...

Viac sa dočítate v Slovenke!

Autor: ALENA HORVÁTHOVÁ-ČISÁRIKOVÁ

Špeciálne predstavenia

1+1=3
RÓMEO A JÚLIA AFTERPARTY PO DERNIÉRE A 100.REPRÍZE
VIANOČNÁ ČAROVNÁ CESTA
BOHATÉ VIANOCE V DIVADLE NOVÁ SCÉNA
BALADA PRE BANDITU

Partneri divadla

S podporou:
Partner DNS:
Mediálni partneri: