Navigácia

Preskočiť na navigáciu

Úvodná stránka

My Newsletter

Banerová upútavka na predstavenia

   Veselá vdova  rasputin  Slahackova  Pi čaj, miláčik!  Mačky  mamma mia  Bajaja    Punk rock  Aj muži majú svoje dni  Boyband  Vyhadzovači  Nová scénička  Čarodejník z krajiny Oz
  • Plagát - ŠĽAHAČKOVÁ PRINCEZNÁ
  • Plagát - RÓMEO A JÚLIA
  • Plagát - MAMMA MIA!
  • Plagát - MAČKY
  • Plagát - PUNK ROCK
  • Plagát - BAJAJA
  • Plagát - VESELÁ VDOVA
  • Plagát - AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI
  • Plagát - KOZLIATKA A VLK
  • Plagát - VYHADZOVAČI                   štúdio Olympia
  • Plagát - NOVÁ SCÉNIČKA                 štúdio Olympia
  • Plagát - DOMOV (...kde je ten tvoj?)
  • Plagát - BOYBAND
  • Plagát - RASPUTIN
  • Plagát - ČARODEJNÍK Z KRAJINY OZ
  • Plagát - PI ČAJ, MILÁČIK!

Slovensko sa rozlúčilo s výnimočným hercom Mariánom Labudom

Zverejnené 12.01.2018

Slovensko sa v piatok 12. januára 2018 rozlúčilo s výnimočným hercom Mariánom Labudom, ktorý aj na doskách Divadla Nová scéna rozdával divákom smiech a radosť, ale aj smútok a múdrosť.

Česť Vašej pamiatke, majstre!

MARIÁN LABUDA
* 28. 10. 1944 Hontianske Nemce † 5. 1. 2018 Bratislava, Borinka

Odišiel predstaviteľ nezabudnuteľných komických a tragikomických charakterov, divadelný i filmový herec, ktorého zmyslu pre grotesku, no zároveň i jemnú krehkosť a číru človečinu aplaudovalo nielen slovenské, ale aj európske a svetové publikum.
Marián Labuda sa narodil v Hontianskych Nemciach. Už počas štúdia na Vysokej škole múzických umení stál spolu so svojimi generačnými spolupútnikmi pri jednom z najväčších medzinárodných úspechov slovenského divadla - slávnej inscenácii Kyrmezerovej Komedii o bohatci a Lazarovi (1964) v réžii Milana Sládka a Eduarda Žlábka. Už ako študent hosťoval v SND a po absolutóriu sa stal i jeho členom (1965 - 1968). Súbor Činohry SND však opustil a podujal sa byť spoluzakladateľom dôležitého míľnika v dejinách slovenskej kultúry - Divadla na Korze. V tomto legendárnom generačnom divadle sa naplno uplatnil Labudov zmysel pre grotesku a tragikomické postavy. Bolo to najmä v hrách ruskej klasiky. Marián Labuda tu stvárnil Chirina v Čechovovom Jubileu (1970), Šťastlivceva v Ostrovského Lese (1971), no najmä nezabudnuteľného Podkolesina v Gogoľovej Ženbe (1969).
V šesťdesiatych rokoch bol nenahraditeľnou súčasťou aj ďalšieho priekopníckeho činu v dejinách slovenského divadelníctva - prieniku absurdnej drámy na naše javiská, a to najmä v inscenáciách Petra Mikulíka. Už na škole hral Parobka N v Mrožkovej Veselici (1963), neskôr Malého v Stroskotancoch (1969) v Divadle na Korze. Na scéne SND stvárnil Mašáta v Havlovom Vyrozumení (1966) či Brtka v Záhradnej slávnosti (1966) toho istého autora. V Divadle na Korze hral aj v emblematickej hre absurdnej dramatiky v Beckettovom Čakaní na Godota (1968) v réžii Vladimíra Strniska a Milana Lasicu.

Po zrušení Divadla na Korze sa stal členom hereckého súboru Novej scény, kde pôsobil až do roku 1990. Pôsobenie Mariána Labudu v Divadle Nová scéna malo zásadný význam pre divadlo i pre jeho osobný rast. Krátko po príchode v roku 1971 sa zaradil medzi profilujúce osobnosti divadla. Nevšedný komediálny talent Mariána Labudu našiel uplatnenie v činoherných i spevoherných inscenáciách, ale jeho doménou sa stali predovšetkým tragikomické postavy:
Kapitán Andy (J. Kern: Loď komediantov, 1971), Prozorov (A. P. Čechov: Tri sestry, 1972), Malcolm (W. Shakespeare: Macbeth, 1979), Simeonov-Piščik (A. P. Čechov: Višňový sad, 1984), Timoteo (N. Machiavelli: Mandragora, 1985). Koniec osedemdesiatych rokov je vyvrcholením hercových tragikomických hereckých kreácií v postavách  Sganarel (Molière: Don Juan, 1987), Pľuškin (N. V. Gogoľ: Mŕtve duše, 1988), Tartuffe (Moliére: Tartuffe, 1988).

M.Labuda ako Pľuškin v inscenácii N.V.Gogoľa "Mŕtve duše" (1988)

c31-strnisko_mrtve-duse-zm.png

M.Labuda ako Tartuffe v rovnomennej Moliérovej komédii (1988)

c32-tartuffe-zm.png

M.Labuda v hudobnej komédii "Ťululum"

tululum002-zm.png

M.Labuda v postave Simeonov - Piščik v hre A.P. Čechova Višňový sad (1984)

c27-visnovy-sad-zm.png

V roku 1990 sa znova stal členom Činohry Slovenského národného divadla. Nasledovala tu celá plejáda výrazných postáv, v ktorých predviedol celý svoj diapazón skúseného a zrelého herca.
Diváci našej prvej scény si ho pamätajú ako Herzla z Mein Kampfu (1991), Pantaloneho zo Sluhu dvoch pánov (1991), Baltazára Slivku z Čaju u pána senátora (1992), Schigolcha z Lulu (1993), Vojvodu a Frederika z Ako sa vám páči (1996), Riaditeľa divadla zo Šesť postáv hľadá autora (1998), Čebutykina z Troch sestier (2008), či Willieho Clarka zo Zlatých chlapcov (2010). Jeho poslednou úlohou na doskách Slovenského národného divadla bola postava Krautkopfa v Nestroyovom Pánovi Mimo (2014).
Marián Labuda úspešne hosťoval v rôznych divadlách na Slovensku i v Česku. V Štúdiu S zažiaril ako Ivan v skvelej inscenácii Kumšt (1997), v Divadle ASTORKA Korzo \'90 zase v hre napísanej mu priamo na telo Moja mama mala brata (2013). Na hosťovaniach sa zrodili aj dva vrcholy zrelej fázy jeho hereckej divadelnej kariéry. Boli to dva vnútorne komplikované a rozporuplné dramatické charaktery. V roku 1999 hral v Divadle Andreja Bagara v Nitre titulného Macbetha (1999) v inscenácii českého režiséra Vladimíra Morávka. Za túto postavu bol nominovaný na Dosky za najlepší mužský herecký výkon. Úloha Tisa (2005), ktorú v rovnomennej inscenácii režiséra Rastislava Balleka naštudoval v Divadle Aréna, bola doslova jeho hereckým koncertom a nie div, že za ňu získal cenu Dosky.
Nesmierne bohatá je aj Labudova filmová kariéra. Tá zahrňuje širokú škálu od komických až po dramatické postavy. Diváci si ho pamätajú ako skvelého komika, napríklad z Ťapákovej populárnej komédie Pacho, hybský zbojník, či zo Zacharových Sebechlebských hudcov (1975). Psychologicky intímnejšie a komplikovanejšie roly si zahral vo filmoch Martina Šulíka, ktorý ho pravidelne obsadzoval do svojich snímok Orbis Pictus (1997), Zabíjačka (1999), či Krajinka (2000). Najslávnejšou šulíkovskou postavou Mariána Labudu bol na povrchu drsný, no vnútri dobrácky otec vo filme Záhrada (1995), za ktorého dostal Českého leva. Bol obľúbeným hercom českých filmových režisérov, ktorí často siahali po jeho talente. V Česku natočil okrem iného filmy Buldoci a třešně (1981), Dobří holubi se vracejí (1988), Anděl svádí ďábla (1988), Vážení přátelé, ano (1989), Akumulátor (1994), či Kráľ Ubu (1996), za ktorého si vyslúžil nomináciu na ďalšieho Českého leva. Preslávila ho však najmä spolupráca s oscarovým režisérom Jiřím Menzlom, s ktorým natočil filmy Konec starých časů (1989), Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina (1993), Obsluhoval som anglického kráľa (2006). Najslávnejšou filmovou postavou Mariána Labudu bol však pán Pávek z filmu nominovaného na Oscara Vesničko má středisková (1985). Jiří Menzel nebol jediným oscarovým režisérom, ktorého Marián Labuda zaujal. Legenda európskej kinematografie a oscarový režisér István Szabó ho obsadil po boku európskych i hollywoodskych hviezd do filmu Stretnutie s Venušou (1991).

V osobe Mariána Labudu stráca slovenská kultúra nielen jednu z najvýraznejších hereckých osobností svojej generácie, ale slovenského divadla vôbec.
Česť jeho pamiatke!

Špeciálne predstavenia

SILVESTER- MAMMA MIA!
CIGÁNKA
SEN NOCI MUZIKÁLOVEJ
SPOJENÍ SK/CZ
TALKSHOW NA PIVEČKO S REŽISÉROM MICHALOM DOMONKOSOM
HRNČIARSKY BÁL
RÓMEO A JÚLIA AFTERPARTY PO DERNIÉRE A 100.REPRÍZE

Partneri divadla

S podporou:
Partner DNS:
Mediálni partneri: