Navigácia

Preskočiť na navigáciu

Úvodná stránka

My Newsletter

Banerová upútavka na predstavenia

 mamma mia  Punk rock    Pi čaj, miláčik!  Veselá vdova  Mačky  Bajaja    Aj muži majú svoje dni  Boyband  Ako zbaliť babu  Vyhadzovači  Nová scénička  Čarodejník z krajiny Oz
  • Plagát - MADAME DE POMPADOUR
  • Plagát - BAJAJA
  • Plagát - RÓMEO A JÚLIA muzikál
  • Plagát - VESELÁ VDOVA
  • Plagát - Sluha dvoch šéfov SILVESTER
  • Plagát - VYHADZOVAČI                   štúdio Olympia
  • Plagát - MAČKY
  • Plagát - AKO ZBALIŤ BABU               štúdio Olympia
  • Plagát - AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI
  • Plagát - EQUUS
  • Plagát - muzikál MAMMA MIA!
  • Plagát - BOYBAND
  • Plagát - ČARODEJNÍK Z KRAJINY OZ
  • Plagát - PUNK ROCK
  • Plagát - PI ČAJ, MILÁČIK!
  • Plagát - NOVÁ SCÉNIČKA                 štúdio Olympia

Trafili sme klinec po hlavičke

Zverejnené 01.03.2012

Pred niekoľkými dňami uviedlo divadlo Nová scéna v premiére s mimoriadnym úspechom komédiu Aj muži majú svoje dni.

Je to prvý titul, odkedy prevzal vedenie tejto divadelnej scény JURAJ ĎURDIAK. Zaujímalo nás, v čom spočíva mimoriadne pozitívne prijatie tejto hry.

Trafili sme klinec po hlavičke... Hra je o nakupovaní v nákupných centrách - o tom, ako tam mnoho ľudí, nielen žien, trávi neprirodzene veľa času, a o tom, že to mužom menej chutí ako ich partnerkám... Ale aj o vlastnostiach mužov a o mnohých postrehoch, ktoré sa týkajú všetkých. A keďže sa radi pozeráme najmä na iróniu a kritiku toho druhého, inscenácia zabrala...

Ste vyštudovaný herec, ale aj operný spevák, no krátko po revolúcii ste súčasne viedli so švagrom a sestrou Juditou, ktorá, žiaľ, tragicky zahynula, v Bratislave butik Allegro. Znamená to, že vy ste v tejto oblasti výnimka? Na rozdiel od väčšiny mužov rád nakupujete?

...ale vôbec nie. Aj pre mňa je nakupovanie akoby „strata času" a pohyb v mase ľudí neznášam a do značnej miery ma znervózňuje. Napriek tomu to chápem ako nevyhnutnosť a nakupujem len v nevyhnutných prípadoch...

Okrem butiku ste v Bratislave prevádzkovali aj kaviareň. Zavesili ste podnikanie na klinec?
Áno, už pred niekoľkými rokmi. Dvadsať rokov som pracoval na „dvoch frontoch" a som z toho unavený. Vrátil som sa domov - do divadla a som rád, že pri svojej práci využívam skúsenosti z podnikania.

V divadle Nová scéna ste v minulosti už pôsobili ako umelecký šéf, po vedení Divadla L+S ste prijali funkciu zastupujúceho riaditeľa a nedávno vás jednomyseľne vymenovali za generálneho riaditeľa. Hovorí sa však, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš... Alebo na takéto reči neveríte?

Divadlo je dynamický organizmus a s každou inscenáciou sa v ňom začína nový život. Každá premiéra v nás vyvoláva popôrodnú depresiu a hneď sa tešíme na nové dieťa... Okrem toho dnes pracujem v inej funkcii. Priznám sa, veľmi ma to baví a od obdobia, počas ktorého budem mať možnosť ovplyvňovať život na Novej scéne, si veľa sľubujem. Tomuto divadlu sme všetci - my, ktorí v ňom pracujeme, diváci aj odborná verejnosť - veľa dlžní.

Ako herec ste sa naposledy objavili vo filmoch Román pro ženy a Nedodržaný sľub. Uvidíme vás aj v roli herca alebo speváka na Novej scéne, alebo sa už budete venovať len vedeniu divadla?
Nástupom na miesto generálneho riaditeľa sa predbežne končí moje pôsobenie na javisku tohto divadla. Prijať rolu v divadle, ktoré vediem, a určovať sám sebe honorár pokladám za výsostne neetické.

Je podľa vás Nová scéna, ktorá je v podstate muzikálovým divadlom, dobre nasmerovaná?

Divadlo Nová scéna v Bratislave pokladám za hudobné divadlo s ťažiskom v muzikálovom žánri. Tak sa vyprofilovalo a tento žáner si doba žiada predovšetkým. Je hlbokým omylom, ak si niekto myslí, že muzikál je menej hodnotný ako iné javiskové žánre. Nepoznám muzikál, ktorý by nehovoril o nejakom dôležitom spoločenskom probléme. West side story o rasovej neznášanlivosti, Fidlikant na streche o protižidovských náladách a pogromoch, Kabaret o fašizme a arogancii moci, Klietka bláznov o intolerancii k menšinám atď. Keďže práve na muzikály chodí najširšia divácka obec od 5 do 75 rokov, považujem ho za jeden zo spoločensky najprospešnejších javiskových tvarov. Boli by sme sami proti sebe, keby sme ho podceňovali alebo potláčali.

Niektorí herci, ale aj diváci čoraz častejšie spomínajú na éru Novej scény, keď sa tu hrávali operety. Slávneho Netopiera nedávno uviedla naša prvá divadelná scéna SND. Nie je vám to ľúto? Veď operety majú zelenú všade okolo nás - v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku... Len u nás prúdili také názory, že ide o prežitý druh umenia...

Opereta je samostatnou témou. Myslím si však, že sa dnes nedá inscenovať vo svojom pôvodnom tvare, bolo by potrebné prepracovať libretá, aby boli dnešnému divákovi (najmä mladšiemu) zrozumiteľné. Napriek tomu je mojou ambíciou vrátiť operetu na javisko Novej scény, a to hneď v budúcej sezóne. Pokúsime sa dokonca uviesť ju so živým orchestrom. Od tohto pilotného projektu si veľa sľubujem. Som presvedčený, že diváci v Bratislave, a nielen tu, potrebujú niečo nové, že si to zaslúžia. Sme im vďační za to, že každý večer do posledného miesta zapĺňajú hľadisko Novej scény a práca tímu v divadle, aj moja vlastná, sleduje v prvom rade uspokojenie diváckych očakávaní. Prezradím len toľko, že operetná kompozícia, ktorú chystáme, bude z diela Johanna Straussa.

 

A na aké tituly sa môžu diváci tešiť v tomto kalendárnom roku vo vašom divadle?
Dramaturgický plán je pripravený do konca sezóny 2013 - 2014. Plánujeme uviesť v každej sezóne jeden pôvodný slovenský titul, jeden svetový operetný a dva muzikály. Ktoré to budú - to závisí od rozhodnutí majiteľov práv, od plnej pokladnice divadla, priazne ministerstva kultúry, ale predovšetkým od vernosti tisícov divákov, ktorí nás neopustili ani v časoch, keď sa Novej scéne darilo menej.

 

Autor: Alena Horváthová-Čisáriková

Foto: archív Novej scény

http://zenskyweb.sk/trafili-sme-klinec-po-hlavicke

 

Špeciálne predstavenia

AKO BONNIE A CLYDE
VIANOCE V DIVADLE NOVÁ SCÉNA
opereta Gróf z Luxemburgu
20 rokov s CONTINENTALS

Partneri divadla

S podporou:
Partner DNS:
Mediálni partneri: